Dosta ronilaca je istraživalo korale, stare olupine brodova, pa čak i potopljene gradove. Ali da li je neko ronio pored potopljenog aviona?

Ronjenje i istraživanje raznih olupina je uvek predstavljalo ogromnu fascinaciju ronilaca širom sveta. Imena kao što su "Thistlegorm", "Andrea Doria", "Heaven", "U-WHO", "Carnatic" i mnoga druga su svetinja medju ronilačkim dnevnicima i uvek se spominju sa dozom oduševljenja i poštovanja. Takodje, smatraju se vrhuncem ronilačkog iskustva. Logično, najveći broj olupina pod morem su ostaci brodova iz raznih era. Jedan manji deo predstavljaju podmornice, kola i tenkovi. Ali avion??

olupina aviona dakota za ronjenje

Olupina aviona "Dakota" još uvek nije tako popularana kao "Andrea Doria" ili istraživana kao "Thistlegorm". Ali nikako nije ništa manje zanimljiva i privlačna. Nalazi se blizu mesta Kas u Mediteranu, na južnoj obali Turske.

Puno ime ovog aviona je Douglas C47/DC III ili "Skytrain" (Nebeski voz). U civilnom vazduhoplovstvu poznatiji kao DC3, a u ratnom vazduhoplovstvu kao C47. Ovaj avion se često koristio i na našim prostorima. Ovaj avion je dizajniran kao "Douglas Sleeper Transpors" omogućavajući svojim putnicima obilje prostora i luksuz sna u pravom krevetu tokom putovanja. Nažalost, ovaj koncept je kasnije odbačen iz finansijskih razloga, a kreveti su zamenjeni sedištima. 

roniti pored aviona

Prvi DC3 je poleteo 1935, pre tačno 78 godina. Predstavljao je najuspešniji model aviona u svoje vreme, a sagradjeno ih je oko 13.000 ukupno. Poslednji primerak je sagradjen davne 1945. Neki od njih još uvek lete u Boliviji i Kraljevstvu Tongo.

olupina aviona za ronjenje

Ova olupina u Turskoj nema nikakvu dramatičnu istorijsku priču. Koristio se za transport padobranaca u turskom vazduhoplovstvu i na kraju svoje karijere je doniran lokalnim ronilačkim centrima kao ronilačka atrakcija. Potapanje ovog aviona se desilo 1.7.2009 godine i toliko je dobro isplanirano i izvedeno da je DC3 "sleteo" ravno na dno bez ikakve ogrebotine. 

Okolo olupine nema preterano zanimljivih stvari za videti: samo pesak i malo morske trave. Ova izolacija doprinosi vizualnom efektu pri prilasku olupini: dok plivate prema avionu, u početku vidite samo tamnu senku. Što prilazite bliže, sve više liči na avion.

ronjenje pored olupine

Sve na ovom DC3 je na svom mestu: motori, kokpit, zakrilca, čak i oprema za sletanje. Velika vrata na boku trupa koja su padobranci koristili za iskakanje će vam dati neometan prilaz unutrašnjosti ovog aviona. Glavna kabina je uglavnom prazna, ali ako zaplivate u pravcu kokpita, moći ćete da vidite radna mesta posade ovog letećeg diva.

Kratki saveti:

- Olupina je popularno mesto u posle podnevnim zaronima, što znači da će u to doba biti gužve. Najbolje je otići na ovaj zaron u pre podnevnim terminima kada je i osvetljenje dosta bolje.

- Budite vrlo oprezni ako se odlučite da istražite unutrašnjost "Dakote". Na pojedinim mestima je vrlo usko, pogotovo u kokpitu. Ukoliko imate klaustofobiju ili nemate sertifikat za ronjenje u olupinama - bolje ostanite spolja.

- Obavezno proverite da li je kabina prazna pre ulaska. Iako je avion velik, unutra ima mesta za samo 2 ronioca u isto vreme.

- Ponesite i lampe za ronjenje radi boljeg doživljaja. 

- Ukoliko završite istraživanje olupine, a ostalo vam je vremena za ronjenje, obavezno istražite okolni pesak koji sadrži puno škampa i gobija. Ili, možete plivati u pravcu levog krila 30ak metara gde se često nalaze barakude u daljini.